petak, 9. ožujka 2012.

Servis kočnice role


Ribolovni pribor kakav su poznavali naši stari sastojao se od nekoliko tunja namotanih najlonom koji je znao biti star i po nekoliko godina, o udicama da i ne govorimo, držali bi ih u kutijama s rižom da bi što duže trajale i da ih ne uhvati hrđa. Ta dva dijela opreme su trebala još samo olovo i koji zogulin, ako bi se našao, da bi se kompletirao cijeli sistem, od kančanice do panule ili parangala. Jedini dio održavanja bio je ispiranje alata slatkom vodom te oštrenje udica koje nije uvijek bilo lako kupiti.
Danas je priča potpuno drukčija, velika većina ribolovaca koristi štapove i role, upredenice i moderne najlone, razne varalice, jigove, nosače štapova i prihvatnice ribe. Kad se sve to zbroji ispada da ribolov i nije tako jeftin sport da bi se sav taj alat i pribor zanemarili, što podrazumijeva povremeno održavanje istog. U slijedećih nekoliko brojeva ćemo nastojati što slikovitije opisati način na koji se ribolovnom priboru može produljiti životni vijek bez obzira na njihovu cijenu.
Za početak krećemo s održavanjem rola i to u ovom slučaju rolom s prednjom kočnicom koja je i jedna od najbrojnijih u upotrebi.
Da bi uspješno odradili ovaj zadatak potreban nam je određeni alat te sredstva za čišćenje i podmazivanje. Od alata su nam potrebni  nekoliko odvijača različitih veličina te vrsta, francuski ključ srednje veličine te slikarski kist čvršće četkice. Za podmazivanje su nam potrebni mast za role koje se mogu kupiti u svim malo boljim trgovinama ribolovnog pribora te fino-mehaničko ulje. Ako nemamo pristup bolje opskrbljenim trgovinama u istu svrhu mogu poslužiti i ulje za šivaće mašine te mast za vanbrodske motore (obično plave boje s oznakom „Marine Grease“).   Uz njih, dobro je pri ruci imati i WD-40 te medicinski alkohol za odmašćivanje. Od ostalih sitnica trebat će vam štapići za uši i nekakva stara krpa kojom možete obrisati rolu a i ruke nakon završenog posla.


                                                                                   
U ovom izdanju ćemo se pozabaviti održavanjem kočnice. Kao što sigurno znate stacionarne role se dijele na one sa prednjom i one sa stražnjom kočnicom, uz njih imamo i „baitrunnerice“ koje pak imaju i prednju i stražnju kočnicu te mogućnost brzog prebacivanja rada sa jedne na drugu. U ovom slučaju imamo rolu sa prednjom kočnicom do koje dolazimo odvijanjem zatezne ručice koja se nalazi na vrhu špule . Nakon što smo odvili zateznu ručicu čitava špula se jednostavno skine sa osovine role. 



Nakon što je špula odvojena od role jednostavnim uklanjanjem šesterokutnog osigurača pristupamo diskovima kočnice. Pri skidanju osigurača pripazite da isti ne odleti sa špule u nepoznatom smjeru što se autoru ovog teksta dogodilo par puta. Pripazite na redoslijed i orijentaciju kočionih diskova te ih posložite na radnu plohu po redu kojim ste ih i izvadili iz tijela špule. Rola može imati od jednog do pet ili šest diskova a u ovom slučaju ih je dva.  Sad bi bilo dobro napomenuti da postoje dva stila kočnica – suhi, koji koristi tvrđi materijal između kočionih diskova (teflon, pluto…) te mokri, koji u principu koristi mekše materijale koji mogu apsorbirati mast (filc, karbonsko platno…). U ovom slučaju imamo dvije podloške od filca koje nisu bile održavane neko vrijeme te su potpuno suhe a pokazuju i znakove korozije nekog drugog dijela kočionog sistema.  Sve metalne dijelove je potrebno odmastiti te očistiti od prljavštine i korozije a podloške od filca ili oprati u alkoholu ili ako je moguće zamijeniti novima. U ovom slučaju smo ih oprali u alkoholu što se je riješilo masti ali nije odstranilo i tragove korozije pa će ih u dogledno vrijeme biti potrebno zamijeniti.  Diskovi kočnica se kod rola koje se masovno proizvode izrađuju tako da se iz lima (najčešće ne hrđajućeg čelika) prešanjem otkidaju okrugli komadi koji pri izradi znaju imati neravne rubove. U tom slučaju kočiona površina nije ravnomjerno raspoređena pa je diskove potrebno brušenjem dovesti u što ravniji (plosnatiji) položaj, no taj dio više spada u popravke role pa ovaj put nećemo ulaziti u detalje.




Dio kočionog sustava čini i zatezna ručica koja se opet sastoji od kućišta sa čegrtaljkom, matice, opruge te klipa. Ukupna snaga kočnice ovisi i o ovom dijelu sustava koliko i o samim diskovima. Sve dijelove zatezne ručice je potrebno dobro odmastiti te odstraniti sve nečistoće i koroziju ako je prisutna, najlakše uz upotrebu WD-40 pa ispiranjem alkoholom,  da bi nakon sušenja sve dijelove premazali tankim slojem masti te ih ponovo sastavili obrnutim redoslijedom.


Podloške od filca koje su se u međuvremenu osušile sad treba podmazati i to na način da u njih utrljamo mast te odstranimo višak, dovoljna je kap masti po podlošci koju je potrebno ravnomjerno utrljati tako da po cijeloj površini nema suhih dijelova. Sve metalne dijelove je isto tako potrebno premazati tankim slojem masti koja će ih štititi od korozije. Unutrašnjost špule u koju naliježu diskovi  je isto tako potrebno premazati s mašću a najlakše je to obaviti koristeći slikarski kist namočen u mast. Kod nanošenja masti važno je to odraditi umjereno i u tankom sloju.


Nakon što smo sve očistili i podmazali diskove, vratimo ih u špulu i to redom kojim smo ih vadili, vratimo šesterokutni osigurač te špulu zajedno s zateznom ručicom montiramo natrag na rolu.






Rola je sad spremna za uporabu ali je prije toga potrebno par puta zategnuti kočnicu, naravno ne do maksimuma,  te rukom  simulirati izvlačenje najlona sa kočnice. Ovim postupkom se odstranjuje višak masti te se podmažu suhi dijelovi diskova i podloški ako smo tijekom podmazivanja slučajno promašili neke dijelove istih.

Nema komentara:

Objavi komentar