Ribolovni pribor kakav su poznavali naši stari sastojao se od nekoliko tunja
namotanih najlonom koji je znao biti star i po nekoliko godina, o udicama da i
ne govorimo, držali bi ih u kutijama s rižom da bi što duže trajale i da ih ne
uhvati hrđa. Ta dva dijela opreme su trebala još samo olovo i koji zogulin, ako
bi se našao, da bi se kompletirao cijeli sistem, od kančanice do panule ili
parangala. Jedini dio održavanja bio je ispiranje alata slatkom vodom te
oštrenje udica koje nije uvijek bilo lako kupiti.
Danas je priča potpuno drukčija, velika većina ribolovaca koristi štapove i
role, upredenice i moderne najlone, razne varalice, jigove, nosače štapova i
prihvatnice ribe. Kad se sve to zbroji ispada da ribolov i nije tako jeftin
sport da bi se sav taj alat i pribor zanemarili, što podrazumijeva povremeno
održavanje istog. U slijedećih nekoliko brojeva ćemo nastojati što slikovitije
opisati način na koji se ribolovnom priboru može produljiti životni vijek bez
obzira na njihovu cijenu.
Za početak krećemo s održavanjem rola i to u ovom slučaju rolom s prednjom
kočnicom koja je i jedna od najbrojnijih u upotrebi.
Da bi uspješno odradili ovaj zadatak potreban nam je određeni alat te
sredstva za čišćenje i podmazivanje. Od alata su nam potrebni nekoliko odvijača različitih veličina te
vrsta, francuski ključ srednje veličine te slikarski kist čvršće četkice. Za
podmazivanje su nam potrebni mast za role koje se mogu kupiti u svim malo
boljim trgovinama ribolovnog pribora te fino-mehaničko ulje. Ako nemamo pristup
bolje opskrbljenim trgovinama u istu svrhu mogu poslužiti i ulje za šivaće
mašine te mast za vanbrodske motore (obično plave boje s oznakom „Marine
Grease“). Uz njih, dobro je pri ruci
imati i WD-40 te medicinski alkohol za odmašćivanje. Od ostalih sitnica trebat
će vam štapići za uši i nekakva stara krpa kojom možete obrisati rolu a i ruke
nakon završenog posla.
U ovom izdanju ćemo se pozabaviti održavanjem kočnice. Kao što sigurno znate
stacionarne role se dijele na one sa prednjom i one sa stražnjom kočnicom, uz
njih imamo i „baitrunnerice“ koje pak imaju i prednju i stražnju kočnicu te
mogućnost brzog prebacivanja rada sa jedne na drugu. U ovom slučaju imamo rolu
sa prednjom kočnicom do koje dolazimo odvijanjem zatezne ručice koja se nalazi
na vrhu špule . Nakon što smo odvili zateznu ručicu čitava špula se jednostavno
skine sa osovine role.
Nakon što je
špula odvojena od role jednostavnim uklanjanjem šesterokutnog osigurača
pristupamo diskovima kočnice. Pri skidanju osigurača pripazite da isti ne
odleti sa špule u nepoznatom smjeru što se autoru ovog teksta dogodilo par puta.
Pripazite na redoslijed i orijentaciju kočionih diskova te ih posložite na
radnu plohu po redu kojim ste ih i izvadili iz tijela špule. Rola može imati od
jednog do pet ili šest diskova a u ovom slučaju ih je dva. Sad bi bilo dobro napomenuti da postoje dva
stila kočnica – suhi, koji koristi tvrđi materijal između kočionih diskova
(teflon, pluto…) te mokri, koji u principu koristi mekše materijale koji mogu
apsorbirati mast (filc, karbonsko platno…). U ovom slučaju imamo dvije podloške
od filca koje nisu bile održavane neko vrijeme te su potpuno suhe a pokazuju i
znakove korozije nekog drugog dijela kočionog sistema. Sve metalne dijelove je potrebno odmastiti te
očistiti od prljavštine i korozije a podloške od filca ili oprati u alkoholu
ili ako je moguće zamijeniti novima. U ovom slučaju smo ih oprali u alkoholu
što se je riješilo masti ali nije odstranilo i tragove korozije pa će ih u
dogledno vrijeme biti potrebno zamijeniti.
Diskovi kočnica se kod rola koje se masovno proizvode izrađuju tako da
se iz lima (najčešće ne hrđajućeg čelika) prešanjem otkidaju okrugli komadi
koji pri izradi znaju imati neravne rubove. U tom slučaju kočiona površina nije
ravnomjerno raspoređena pa je diskove potrebno brušenjem dovesti u što ravniji
(plosnatiji) položaj, no taj dio više spada u popravke role pa ovaj put nećemo
ulaziti u detalje.
Dio kočionog sustava čini i zatezna ručica koja se opet sastoji od kućišta
sa čegrtaljkom, matice, opruge te klipa. Ukupna snaga kočnice ovisi i o ovom dijelu
sustava koliko i o samim diskovima. Sve dijelove zatezne ručice je potrebno
dobro odmastiti te odstraniti sve nečistoće i koroziju ako je prisutna,
najlakše uz upotrebu WD-40 pa ispiranjem alkoholom, da bi nakon sušenja sve dijelove premazali
tankim slojem masti te ih ponovo sastavili obrnutim redoslijedom.
Podloške od filca
koje su se u međuvremenu osušile sad treba podmazati i to na način da u njih
utrljamo mast te odstranimo višak, dovoljna je kap masti po podlošci koju je
potrebno ravnomjerno utrljati tako da po cijeloj površini nema suhih dijelova.
Sve metalne dijelove je isto tako potrebno premazati tankim slojem masti koja
će ih štititi od korozije. Unutrašnjost špule u koju naliježu diskovi je isto tako potrebno premazati s mašću a
najlakše je to obaviti koristeći slikarski kist namočen u mast. Kod nanošenja
masti važno je to odraditi umjereno i u tankom sloju.
Nakon što smo sve
očistili i podmazali diskove, vratimo ih u špulu i to redom kojim smo ih
vadili, vratimo šesterokutni osigurač te špulu zajedno s zateznom ručicom
montiramo natrag na rolu.
Rola je sad
spremna za uporabu ali je prije toga potrebno par puta zategnuti kočnicu,
naravno ne do maksimuma, te rukom simulirati izvlačenje najlona sa kočnice.
Ovim postupkom se odstranjuje višak masti te se podmažu suhi dijelovi diskova i
podloški ako smo tijekom podmazivanja slučajno promašili neke dijelove istih.
Nema komentara:
Objavi komentar