U prošlom postu smo se pozabavili kočnicom role i njenim održavanjem koje i nije toliko
komplicirano. Ovaj put ćemo nastaviti gdje smo posljednji put stali i pogledati kakvo je stanje sa samim
mehanizmom role te ga očistiti i podmazati po potrebi. Pošto je samo mali broj
rola, i to one „malo“ skuplje, zaštićen od utjecaja morske okoline, potrebno ih
je koliko toliko zaštititi što možemo postići sa malo masti i ulja nanesenim na
kritičnim mjestima.
Najkritičnija
mjesta na roli su sve one pokretne točke kao što su ležajevi, osovine i
zupčanici pa iste treba što bolje očistiti od nečistoća i korozije te
spriječiti njihovo ponovno nakupljanje.
Za pristup
mehanizmu role potrebno je prvo ukloniti špulu što smo i onako uradili dok smo
se zabavljali održavanjem kočnice. Slijedeći korak je uklanjanje rotora role.
Da bismo pristupili matici rotora prvo uklonimo podlošku i zupčanik čegrtaljke
koji se nalaze na osovini podizača. Podloška nam služi za namještanje urednog
namatanja najlona na špulu te se po potrebi može dodati ili oduzeti i po nekoliko podložaka u slučaju
da nam se najlon konusno namata na špulu. Ako je širi dio konusa na dnu špule
podlošku uklonimo a ako je na vrhu dodajemo još podložaka po potrebi.
Maticu rotora
odvijamo u smjeru kazaljke na satu jer ista ima kontra navoj nakon čega se
rotor jednostavno skine sa osovine.
Slijedeći korak je uklanjanje zaštitne kapice sa donjeg
dijela role. Nakon što je ista uklonjena trebali bi imati pristup svim vijcima
koji spajaju dvije strane kućišta role. Lagano ih odvojimo pritom pazeći da ne
izgubimo neku od podložaka koje znaju biti sastavni dio mehanizma. I u ovom
slučaju vrijedi ono pravilo da sve dijelove slažemo po nekom redoslijedu po
kojem ih vadimo iz role tako da se ne bi kasnije pitali zašto ih imamo viška.
Da bismo izvadili
pogonski zupčanik i ostale dijelove iz kućišta role prvo nam je potrebno
odvojiti osovinu podizača špule što činimo odvijanjem vijka koji se nalazi na
podizaču. Osovinu podizača izvučemo kroz glavnu pogonsku osovinu prema vani.
Nakon toga imamo nesmetani pristup svim ostalim dijelovima mehanizma kao i
ležajevima role.
Na gornjoj slici
se vide pogonski zupčanik, podizač špule te zupčanik podizača kao i dva ležaja
pogonske osovine. Sve ove dijelove treba dobro očistiti od korozije i nečistoća
ako iste postoje te ih ponovo premazati tankim slojem masti koja bi ih trebala
štititi do slijedećeg servisa.
Nakon toga možemo pristupiti pregledu ležajeva pogonske
osovine te nepovratnog ležaja i njegovog mehanizma. Na kućištu ovog nepovratnog ležaja i na ležaju osovine
vidimo tragove korozije koju će trebati što bolje ukloniti i sve ove dijelove
zaštititi što je moguće bolje.
Na gornjoj slici
vidimo pogonsku osovinu sa njena dva pripadajuća ležaja te nepovratni ležaj
koji se sastoji iz četiri dijela. Ako na nepovratnom ležaju nema tragova
korozije isti je najbolje ne podmazivati jer najbolje radi kad je „suh“ u protivnom
ga je potrebno očistiti te premazati što tanjim slojem masti pa je skoro pa
potpuno obrisati. Mast nanosimo samo na metalne dijelove nepovratnog ležaja a
to su vanjski prsten, valjci ležaja i unutarnji prsten.
Ležajeve pogonske
osovine koje je zahvatila korozija je u ovom slučaju trebalo očistiti od starih
naslaga masti te istu zamijeniti . To se najlakše postigne nanošenjem masti na
jednu stranu ležaja koju stavimo na ravnu površinu da bi onda dlanom utiskivali
mast i sa druge strane sve dok ne primijetimo da ravnomjerno izlazi na sve
strane. Ovdje treba obratiti pažnju u koju svrhu će rola biti korištena. Ako
govorimo o špinanju najbolje je ne koristiti mast već ulje i to po mogućnosti
neko namjensko kao što je Quantum Hot
Sauce ili Abu Silicote ulje za role. U nedostatku namjenskog ulja dobaro je i
finomehaničko kakvo se koristi za šivaće mašine. Naime mast donekle uspori rolu
ali je u nekim slučajevima u prednosti nad uljem jer ima bolja svojstva zaštite
role od ulaska morske vode. Pošto se ova rola najčešće koristi za kančarenje iz
brodice mast nam je bila prvi izbor jer joj brzina nije potrebna već snaga.
Isto tako se da primijetiti da su ležajevi korišteni na ovoj roli otvorenog
tipa te da sami po sebi ne brtve kućište role što će napunjeni s mašću vrlo dobro raditi.
Sve dijelove
pogonskog mehanizma kao i unutrašnju stranu kućišta premažemo tankim slojem
masti da bi spriječili ili barem odgodili stvaranje korozije pa rolu sastavimo
obrnutim redoslijedom od onog kojim smo je rastavili. U slučaju da zapnete
dobro se je posavjetovati s nacrtima role koji se skoro pa uvijek dobiju u
paketu prilikom same kupovine. U slučaju da su i kutija i nacrt već davno
završili na otpadu uvijek možemo potražiti iste na internetskim stranicama
proizvođača ili na raznim forumima koji se bave tematikom održavanja ribolovnog
pribora.
Dok nam je rotor
odvojen od role dobro je pregledati i valjčić na preklopniku koji se mora moći
okretati, pogotovo ako koristimo upredenicu koja bi u protivnom urezala utor u samom
valjku te bi rolu učinila neupotrebljivom.
Valjčiću
pristupamo odvijanjem vijka na poluzi preklopnika a isti se obično sastoji od
valjka, ležaja, osovine te nekoliko podložaka (često teflonskih) s jedne i druge strane valjka.
U ovom slučaju imamo
teflonski ležaj koji je zajedno sa osovinom trebalo očistiti od korozije nakon
čega su svi dijelovi podmazani uljem te sastavljeni.
Kad nam je već
bočica ulja u rukama dobro je kapnuti par kapi u sve spojeve ručice role. Ako
osjećate otpor pri vrtnji ručice spojeve je u tom slučaju prije podmazivanja
uljem dobro natopiti s WD-40.
Nakon što smo na rolu montirali ručicu, vratili špulu
i dobro je obrisali, ona je spremna za novu sezonu i borbu sa mnogobrojnim
osobnim kapitalcima.
Nema komentara:
Objavi komentar