petak, 9. ožujka 2012.

Rola s prednjom kočnicom


U prošlom postu smo se pozabavili kočnicom role i njenim održavanjem koje i nije toliko komplicirano. Ovaj put ćemo nastaviti gdje smo posljednji  put stali i pogledati kakvo je stanje sa samim mehanizmom role te ga očistiti i podmazati po potrebi. Pošto je samo mali broj rola, i to one „malo“ skuplje, zaštićen od utjecaja morske okoline, potrebno ih je koliko toliko zaštititi što možemo postići sa malo masti i ulja nanesenim na kritičnim mjestima.


  
Najkritičnija mjesta na roli su sve one pokretne točke kao što su ležajevi, osovine i zupčanici pa iste treba što bolje očistiti od nečistoća i korozije te spriječiti njihovo ponovno nakupljanje.
Za pristup mehanizmu role potrebno je prvo ukloniti špulu što smo i onako uradili dok smo se zabavljali održavanjem kočnice. Slijedeći korak je uklanjanje rotora role. Da bismo pristupili matici rotora prvo uklonimo podlošku i zupčanik čegrtaljke koji se nalaze na osovini podizača. Podloška nam služi za namještanje urednog namatanja najlona na špulu te se po potrebi može dodati  ili oduzeti i po nekoliko podložaka u slučaju da nam se najlon konusno namata na špulu. Ako je širi dio konusa na dnu špule podlošku uklonimo a ako je na vrhu dodajemo još podložaka po potrebi.


 
Maticu rotora odvijamo u smjeru kazaljke na satu jer ista ima kontra navoj nakon čega se rotor jednostavno skine sa osovine.


Slijedeći  korak je uklanjanje zaštitne kapice sa donjeg dijela role. Nakon što je ista uklonjena trebali bi imati pristup svim vijcima koji spajaju dvije strane kućišta role. Lagano ih odvojimo pritom pazeći da ne izgubimo neku od podložaka koje znaju biti sastavni dio mehanizma. I u ovom slučaju vrijedi ono pravilo da sve dijelove slažemo po nekom redoslijedu po kojem ih vadimo iz role tako da se ne bi kasnije pitali zašto ih imamo viška.







Da bismo izvadili pogonski zupčanik i ostale dijelove iz kućišta role prvo nam je potrebno odvojiti osovinu podizača špule što činimo odvijanjem vijka koji se nalazi na podizaču. Osovinu podizača izvučemo kroz glavnu pogonsku osovinu prema vani. Nakon toga imamo nesmetani pristup svim ostalim dijelovima mehanizma kao i ležajevima role.


Na gornjoj slici se vide pogonski zupčanik, podizač špule te zupčanik podizača kao i dva ležaja pogonske osovine. Sve ove dijelove treba dobro očistiti od korozije i nečistoća ako iste postoje te ih ponovo premazati tankim slojem masti koja bi ih trebala štititi do slijedećeg servisa.


Nakon toga  možemo pristupiti pregledu ležajeva pogonske osovine te nepovratnog ležaja i njegovog mehanizma. Na kućištu  ovog nepovratnog ležaja i na ležaju osovine vidimo tragove korozije koju će trebati što bolje ukloniti i sve ove dijelove zaštititi što je moguće bolje.



Na gornjoj slici vidimo pogonsku osovinu sa njena dva pripadajuća ležaja te nepovratni ležaj koji se sastoji iz četiri dijela. Ako na nepovratnom ležaju nema tragova korozije isti je najbolje ne podmazivati jer najbolje radi kad je „suh“ u protivnom ga je potrebno očistiti te premazati što tanjim slojem masti pa je skoro pa potpuno obrisati. Mast nanosimo samo na metalne dijelove nepovratnog ležaja a to su vanjski prsten, valjci ležaja i unutarnji prsten.


Ležajeve pogonske osovine koje je zahvatila korozija je u ovom slučaju trebalo očistiti od starih naslaga masti te istu zamijeniti . To se najlakše postigne nanošenjem masti na jednu stranu ležaja koju stavimo na ravnu površinu da bi onda dlanom utiskivali mast i sa druge strane sve dok ne primijetimo da ravnomjerno izlazi na sve strane. Ovdje treba obratiti pažnju u koju svrhu će rola biti korištena. Ako govorimo o špinanju najbolje je ne koristiti mast već ulje i to po mogućnosti neko namjensko kao što je Quantum  Hot Sauce ili Abu Silicote ulje za role. U nedostatku namjenskog ulja dobaro je i finomehaničko kakvo se koristi za šivaće mašine. Naime mast donekle uspori rolu ali je u nekim slučajevima u prednosti nad uljem jer ima bolja svojstva zaštite role od ulaska morske vode. Pošto se ova rola najčešće koristi za kančarenje iz brodice mast nam je bila prvi izbor jer joj brzina nije potrebna već snaga. Isto tako se da primijetiti da su ležajevi korišteni na ovoj roli otvorenog tipa te da sami po sebi ne brtve kućište role što će napunjeni  s mašću vrlo dobro raditi.



Sve dijelove pogonskog mehanizma kao i unutrašnju stranu kućišta premažemo tankim slojem masti da bi spriječili ili barem odgodili stvaranje korozije pa rolu sastavimo obrnutim redoslijedom od onog kojim smo je rastavili. U slučaju da zapnete dobro se je posavjetovati s nacrtima role koji se skoro pa uvijek dobiju u paketu prilikom same kupovine. U slučaju da su i kutija i nacrt već davno završili na otpadu uvijek možemo potražiti iste na internetskim stranicama proizvođača ili na raznim forumima koji se bave tematikom održavanja ribolovnog pribora. 



Dok nam je rotor odvojen od role dobro je pregledati i valjčić na preklopniku koji se mora moći okretati, pogotovo ako koristimo upredenicu koja bi u protivnom urezala utor u samom valjku te bi rolu učinila neupotrebljivom.
Valjčiću pristupamo odvijanjem vijka na poluzi preklopnika a isti se obično sastoji od valjka, ležaja, osovine te nekoliko podložaka (često  teflonskih) s jedne i druge strane valjka.



U ovom slučaju imamo teflonski ležaj koji je zajedno sa osovinom trebalo očistiti od korozije nakon čega su svi dijelovi podmazani uljem te sastavljeni.



Kad nam je već bočica ulja u rukama dobro je kapnuti par kapi u sve spojeve ručice role. Ako osjećate otpor pri vrtnji ručice spojeve je u tom slučaju prije podmazivanja uljem dobro natopiti s WD-40.
Nakon što smo na rolu montirali ručicu, vratili špulu i dobro je obrisali, ona je spremna za novu sezonu i borbu sa mnogobrojnim osobnim kapitalcima. 

Nema komentara:

Objavi komentar